De Bosruiter
Menu

Stichting Ante

Wij zijn onderdeel van de Ante Groep. Meer informatie over Ante? Bekijk de website hier.

Stichting Ante

Onderwijs op De Bosruiter

Het onderwijs op De Bosruiter is vooral gericht op een goede ‘landing’ in het Nederlands onderwijs. We sluiten zoveel als mogelijk is aan op dat wat een kind al geleerd heeft in eigen land, onderweg of op een andere school in ons land.

Lezen

We leren de kinderen lezen in ons schrift en in onze taal, met een Nederlandse leesmethode voor het basisonderwijs die we aangepast hebben aan het onderwijs op deze school. Er is een lijn voor kinderen die de letters al kennen maar onze tweeklanken nog moeten leren, een lijn voor kinderen die nog niet kunnen lezen in onze taal maar dat wel kunnen in hun moedertaal en een lijn voor kinderen die helemaal nog niet kunnen lezen.

Kinderen werken in groepsdoorbroken niveaugroepen en we volgen hun ontwikkeling nauwkeurig om te zorgen dat het onderwijsaanbod past bij de onderwijsvraag. Omdat het fijn is om woorden te lezen die voor een kind ook betekenis hebben proberen we zoveel als mogelijk is de woorden van de leesmethode te koppelen aan een begrip. Dat doen we met het ‘woordenboek’ van de methode en met aanbod uit de woordenschatmethode.

Nederlands

De kinderen bij ons op school spreken niet of weinig Nederlands. We hebben een woordenschatmethode gekozen Wereld vol Woorden, die werkt in thema’s en binnen die thema’s een groot aanbod heeft in verschillende niveaus. Een thema is bijvoorbeeld ‘Van huis tot steen’ en ‘feest’.

Wanneer de kinderen net op school zijn, leren we hen woorden met een speciale startersmodule. Je weet dan wat ‘het toilet’ is maar ook ‘juf’, ‘pen’ en ‘stoel’ staan in deze module. Het zijn de woorden die je die eerste weken veel op school nodig hebt.

De kleuters vergroten hun Nederlandse woordenschat met woorden middels de methodiek ‘woorden in prenten’. Een prentenboek staat centraal en de kinderen leren de woorden die in het boek voorkomen. Ze tekenen deze woorden, knippen en plakken werkjes rond deze woorden en leren liedjes.

Nederlands leren

Rekenen

De kinderen die op school hebben gezeten hebben daar vaak al leren rekenen. Omdat de cijfersymbolen niet in elk schrift hetzelfde zijn als die van ons en ook de notatie van bewerkingen verschillend kan zijn van wat bij ons gebruikelijk is, is ook het rekenen voor hen in zekere zin ‘nieuw’. We moeten vaak wat onder het niveau van wat ze in hun eigen land konden laten zien starten.

Daarnaast staan onze moderne rekenmethodes ook vol met rekentaal en sommen die je uit een verhaaltje moet opmaken. We werken met een reguliere Nederlandse methode maar hebben ook daar de leerlijnen, waar nodig, wat aangepast.

Sociale redzaamheid, burgerschap, wereldoriëntatie, creatieve vakken en bewegingsonderwijs.

We vinden het belangrijk dat kinderen na de overstap naar een Nederlandse school, goed kunnen instromen. Sociale redzaamheid is daar een wezenlijk onderdeel van. We willen hen goed toegerust de maatschappij in kunnen sturen.

Ook is het belangrijk dat kinderen zich bewust zijn van hun (nieuwe) omgeving. Weten waar je woont, welke dieren daar zijn, welke plantjes. Of de stad waar je woont groot is voor Nederlandse begrippen of juist klein etc.

Instromen
Bewegingsonderwijs

Je creatief mogen uiten in beeldende kunstvormen of juist met zang of dans vinden we belangrijk. Plezier maken en talent laten zien wat niet gekoppeld is aan je achtergrond en je taal maakt dat je je frustratie over alles wat moeilijk is, misschien even kunt vergeten.

Tenslotte is het ook belangrijk dat je je mogelijkheden op motorisch gebied leert verkennen. Durf en kan je snel of hoog, kan je tegen je verlies in een spel en zet je door wanneer je iets moeilijks moet doen.