Onze school
Geef mij een plaats om te staan en ik zal de aarde bewegen
Archimedes (287-212 v.C.)
Missie
De Bosruiter is als school voor alle kinderen een tijdelijk verblijf. Kinderen starten hier met onderwijs of vervolgen het onderwijs aansluitend op Nederlands onderwijs elders of onderwijs in een ander (niet altijd hun eigen) land. Wij zien het als onze taak kinderen wegwijs te maken in het Nederlands onderwijs en daarin gevraagde kennis en vaardigheden te gaan ontwikkelen.
Daarnaast willen we ons ook richten op het socialiseren, kinderen zullen een weg moeten vinden in de Nederlandse maatschappij die voor hen en hun ouders vreemd is.
Tijdens het ontdekken van deze weg zijn er steeds keuzemomenten voor kinderen op weg naar volwassenheid. Hoe verhoud je je tot de nieuwe samenleving, tot de ander, tot de natuur?
Graag willen wij rolmodellen zijn en rolmodellen aanbieden aan onze leerlingen, zodat het beeld met betrekking tot hun eigen ontwikkeling in Nederland wat ingekleurd kan worden.
Wij realiseren ons dat sommige van deze kinderen traumatiserende ervaringen of trauma’s doorleefd hebben. Onze houding naar kinderen moet traumasensitief en empathisch zijn.
Visie
Wij willen onze kinderen een zo kansrijk mogelijke start geven in ons onderwijs systeem en onze maatschappij. Hiertoe leveren wij zo goed en zo passend mogelijk onderwijs, zorgen wij voor een veilig pedagogisch klimaat en een rijke schoolomgeving waarin kinderen kennis maken met zo veel mogelijk aspecten van onze maatschappij. Onze ambitie daarbij als team, is zelf goede rolmodellen te zijn en plezier en saamhorigheid uit te dragen om onze kinderen zo blij en zo sprankelend als mogelijk een zo kansrijke toekomst als mogelijk is in te leiden.
Ons team
Ons team telt inmiddels rond de 16 leerkrachten en leerkracht ondersteuners. Wij zijn allen goed en up to date geschoold en hebben ons bij start van deze taak gerealiseerd dat we werken op een school in opbouw.
We vormen een hecht team, zijn een goede professionele leergemeenschap en hebben daarnaast veel plezier in ons werk. Wij zien het als een versterkende component dat we gezamenlijk terugblikken op de dag en met elkaar kunnen bespreken waar we elkaar mogelijk kunnen helpen om het geheel sterker te maken. Het groepsdoorbroken werken maakt dat we de gezamenlijkheid moeten opzoeken om te komen tot goed onderwijs.
We gaan uit van ieders unieke talent waarbij we elkaars sterke punten zien als een verrijking voor de organisatie.
Wij zijn bereid te scholen en ons te verdiepen in nieuwe ontwikkelingen. Ook kunnen wij onze verwachtingen bijstellen.